+46702550792 WhatsApp

Köpvillkor webbhandel

Köp- & leveransvillkor

Vi vill att du som kund ska känna dig säker när du handlar hos oss. Här har vi sammanställt all viktig information om beställningar och leveranser från AB Metnor.

Orderbekräftelse

Efter att du har slutfört din beställning i webbläsaren skickas en automatisk orderbekräftelse med ett ungefärligt fraktpris. Vi granskar din beställning, kontrollerar lagersaldot och planerar leveransen. Om någon vara är slut i lager kommer vi att meddela dig detta omgående via telefon eller e-post.

Beställning

Du kan göra din beställning via www.metnor.se eller genom att mejla till kundcenter@metnor.se. Alla beställningar hanteras i en process och plockas i turordning på vårt lager. Observera att ditt gods förvaras hos oss i högst 8 arbetsdagar. Om bearbetat, kundanpassat eller särskilt anförskaffat material inte hämtas ut inom 5 arbetsdagar kommer beställaren att debiteras.

Priser

Alla priser på vår hemsida, www.metnor.se, visas exklusive moms som standard. Vi erbjuder mängdrabatt på utvalda produkter. Observera att kampanjer och priser på www.metnor.se gäller endast vid köp online.

Betalsätt

Du kan betala med Klarna faktura, Klarna konto, kort, direkt med banköverföring eller via PayPal Checkout. När du lämnar information i kassan godkänner du Klarnas villkor som du hittar i kassan. Ifall du har frågor gällande betalning ber vi dig direkt kontakta Klarnas kundtjänst på Klarna kundservice. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du våra köpvillkor.

Betalsätt - Faktura 15 dagar

Du kan genomföra beställningar via www.metnor.se med faktura 15 dagar. Er order kommer att hanteras manuellt. Vid val av faktura 15 dagar genomförs en sedvanlig kreditbedömning. Vid låg kreditvärdighet ändras ordern till förskottsfaktura, och underlaget skickas via e-post som betalningsunderlag. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsavgifter och dröjsmålsränta enligt lag. Observera att vid betalsätt faktura 15 dagar är avvikande leveransadress ej möjlig. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du våra köpvillkor.

Frakt och leverans

Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar som ska skickas med speditör. Paketleveranser sker vanligtvis med våra fraktpartners. För skador under transport ansvaras ej, all transport sker på köparens risk. Vid leverans av skadat gods måste detta anges skriftligt vid mottagandet på frakthandlingar. Om inget annat anges levereras allt gods o-lossat på bil. Observera att uddaort- och ö-tillägg från fraktbolaget kan tillkomma på vissa platser. Försändelser med leveransalternativ DHL ServicePoint levereras till närmsta utlämningsställe, val av utlämningsställe sker automatiskt och går inte att på förhand välja. När leveransen har lämnat avsändarens lager går det inte att ändra utlämningsställe.

Leveranstid

Vi strävar efter att skicka din beställning inom 3 arbetsdagar. Om en vara tillfälligt inte finns i lager kan leveranstiden förlängas. Vid sådana fall informerar vi dig via telefon eller e-post om den uppskattade leveranstiden.

Ångerrätt - Privatpersoner

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp enligt distansköplagen. Meddela vår kundtjänst om att du vill nyttja ångerrätten senast 14 dagar efter att du mottagit leveransen. När vi har mottagit och godkänt din retur, krediterar vi beloppet för de returnerade varorna. Observera att kundanpassat material och beställningsvaror inte kan returneras. Du som konsument står för returfrakten vid ångrat köp.

Ångerrätt - Företag

För returer med ett varuvärde under 500 SEK exklusive moms godtas inte. Ångerrätten måste meddelas till kundtjänst inom 14 dagar efter mottagen leverans. Returer av oskadda och felfria lagervaror krediteras med 80 % av nettovärdet. Det är viktigt att kontakta kundtjänst och få returen godkänd innan varorna skickas tillbaka. För att returnera varorna måste de vara oanvända och oskadda i sina originalförpackningar (om tillämpligt). Kunden ansvarar och bekostar själv returfrakten. Kundanpassat material och beställningsvaror tas inte i retur.

Reklamation och retur

För att returnera varor måste de vara oanvända och oskadda i sina (eventuella) originalförpackningar. Kunden ansvarar och bekostar själv returfrakten. Returer ska skickas tillbaka som företagspaket och inte som brev. Varor får inte returneras som postförskott eller med efterkrav. Alla returer måste meddelas till oss innan de skickas tillbaka.

Transportskada, defekt vara eller annat produktfel

Om du upptäcker ett fel på en vara, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst via kontaktformulär, e-post eller telefon. Ha med uppgifter från orderbekräftelsen, såsom beställningsnummer, så att vi kan identifiera din order. Vi skickar ut en eventuell retursedel och gör vårt bästa för att omgående ordna med en ersättningsvara eller kredit.

Återbetalning

Vi erbjuder tre betalningsmetoder: faktura, Klarna och kortbetalning. För faktura- eller förskottsbetalningar sker återbetalning inom 3-5 bankdagar efter att vi mottagit och kontrollerat det returnerade godset. Återbetalningen sker till samma konto som användes vid betalningen. Om du har valt en av Klarnas betalningsmetoder, sker återbetalningen så snart vi mottagit godset i retur. Tiden för återbetalningen beror på vilken av Klarnas betalningsmetoder som använts och om du har ett bankkonto kopplat till Klarna. Om du blir ombedd att fylla i Klarnas återbetalningsformulär kan du räkna med att ha pengarna på kontot inom 12 dagar, vanligtvis mycket snabbare. För kortbetalningar, direktbetalningar eller om du har ett bankkonto kopplat till betalningen sker återbetalningen vanligtvis inom 3-5 bankdagar. Återinsättningen på ditt kort sker i samband med att vi mottagit och kontrollerat det returnerade godset och syns på ditt konto inom 1-3 bankdagar.

Ej uthämtade försändelser

Om en försändelse inte hämtas ut, måste vi debitera kunden för returfrakt och omkostnader. För paketförsändelser är kostnaden 450 kr exklusive moms. För långgods och skrymmande gods varierar leveranskostnaden beroende på längd, bredd och vikt. Prisexempel: 1 EU-pall, 1200 kr, maxvikt 500 kg.

Tvist

Tvister som uppstår på grund av dessa villkor ska avgöras i svensk domstol.

Force Majeure

Metnor AB ansvarar inte för skador eller förseningar som orsakas av lagstiftning, myndighetsåtgärder, mobilisering, krigshändelser, beslag, valutarestriktioner, systemfel, naturkatastrofer, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer. Detta inkluderar även strejker, lockouter, bojkotter, blockader eller andra liknande omständigheter som antingen hindrar eller försvårar Metnor AB:s fullgörande av avtalet i sådan utsträckning att det inte kan genomföras utan onormalt hög kostnad.

Cookies

Denna webbplats (www.metnor.se) använder cookies för att förbättra tillgången till vår webbplats och för att identifiera återkommande besökare. Våra cookies förbättrar även användarupplevelsen genom att spåra och anpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas aldrig till personligt identifierbar information på vår webbplats. Du kan avaktivera cookies, men detta kan påverka din upplevelse på vår webbplats och begränsa funktionaliteten. Läs mer om hur du hanterar cookies i din webbläsare på sidan ”Mina cookies”.

GDPR

Genom att handla hos Metnor godkänner ni att vi sparar era uppgifter i upp till 3 år efter det senaste köpet. Om ni under denna tid önskar att ert kundnummer med tillhörande uppgifter tas bort, är ni välkomna att kontakta oss. Vi överlämnar ingen information till tredje part, med undantag för fraktinformation till de fraktbolag som levererar er beställning.

Övrigt

Allmänna försäljningsvillkor enligt ABM 07 gäller för företag, och Konsumentskyddslagen gäller för privatpersoner. Vi förbehåller oss rätten till eventuella tryckfel. Vid frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst eller ringa oss på +46852518440.

Varukorg
Rulla till toppen